Conflicthantering voor verpleegkundigen 30-09-2015
Omgaan met klachten, kritiek en conflicten
Omgaan met klachten, kritiek en conflicten
Woensdag 30 september 2015
9.15
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
9.45
Opening door de dagvoorzitter
Quirine Anderegg, docent, trainer teamontwikkeling en adviseur Hogeschool van Amsterdam
10.00
Help, een tuchtklacht...
Cathy Hoorweg - de Boer, voormalig verpleegkundige, jurist gezondheidsrecht en hoofd audit&compliance Zorggroep Solis
11.00
De familie - van tegenstander naar partner in de zorg
Huub Buijssen, psychogerontoloog, gz-psycholoog, klinisch psycholoog en trainer Buijssen training en Educatie
13.00
Lunchpauze
14.00 - 16.00 uur
Verdiepingssessies
In de middag kiest u één van de drie verdiepingssessies:
Verdiepingssessie A - Benut uw conflict!
Alexandra van Smoorenburg, conflict en re-integratiecoach De Vrijplaatscoach
Veel aangeleerd gedrag rondom conflicten helpt niet het probleem op te lossen. Sterker nog, het maakt het alleen maar erger. Denk aan de communicatie verbreken, u boven de ander verheffen, collega’s ontwijken etc. Tijdens deze workshop leert u op een positieve manier gebruik maken van conflicten en leert u welke vaardigheden u daarvoor nodig heeft. Ook maakt u kennis met een tool waarmee u in een paar concrete stappen ruimte maakt voor het vinden van een constructieve oplossing. Ter afsluiting wordt een oefening gedaan waarbij ieder een eigen conflictsituatie onderzoekt.
Verdiepingssessie B - De rol van de derde partij
George Smits, mediator, senior trainer en psycholoog Reset Partner
Tijdens deze interactieve workshop leert u hoe u effectief de rol van mediator vervuld. Met andere woorden; hoe gaat u als derde partij om met een conflict tussen twee of meerdere partijen? U leert het gesprek op neutrale wijze te structureren en krijgt handvatten voor gesprekstechnieken. Hoe brengt u zelfreflectie op gang? Hoe blijft u als derde partij uit het conflict? En hoe voorkomt u escalatie en komt u tot een oplossing?
Verdiepingssessie C - Omgaan met 'lastige' patiënten en hun familieleden
Annemarie van Kessel, verpleegkundige NP en zelfstandig trainer patiëntcommunicatie en klachtenmanagement
Ziet u het als een uitdaging om professionaliteit en zorgverlenerschap in te zetten voor patiënten en familie die mondig, lastig, claimend of veeleisend zijn? Of loopt u het liefst met een boog om deze patiënten en familie heen? Tijdens deze workshop leert u hoe patiëntrollen kunnen helpen bij effectief communiceren met lastige patiënten. Daarnaast krijgt u praktische handvatten aan de hand van het gespreksmodel KLACHT ™ voor het opvangen en oplossen van klachten.
Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!
Neem dan contact met ons op via de onderstaande button, dan helpen we je graag verder!
Stel je vraag