Werken met getraumatiseerde jongeren in onderwijs en (gezondheids)zorg
Woensdag 6 juni 2012
Programma
PLENAIR OCHTENDPROGRAMMA
9.15 Ontvangst met koffie, thee / uitreiking handouts
10.00 Opening door de dagvoorzitter Ramón Lindauer, kinder- en jeugdpsychiater De Bascule
10.15 Trauma en PTSS Rolf Kleber, hoogleraar psychotraumatologie Universiteit Utrecht en hoofd onderzoek Stichting Arq
Trauma en posttraumatische stressstoornis - toen en nu
Wat is de plaats van kinderen in het traumaveld?
Wat is een traumatische ervaring?
Hoe verloopt een (ab)normaal verwerkingsproces?
PTSS als stoornis in DSM-5* - diagnose bij kinderen versus volwassenen
* Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
11.15 Koffie- en theepauze
11.30 Trauma en sociaal-emotionele ontwikkeling Renée Beer, coördinator traumacentrum De Bascule
Welk type ervaringen kunnen tot trauma’s leiden bij kinderen en jongeren?
Wat zijn veel voorkomende traumagerelateerde stoornissen?
Wat zijn signalen van kinderen en jongeren in verschillende ontwikkelingsfasen
Terugredeneren vanuit gedrag: hoe beoordeelt u of opvallend gedrag voortkomt uit een trauma of niet?
Hoe nu verder? Wanneer verwijst u door?
12.30 Vraagbaak
Voorafgaand aan het congres kunt u een casus indienen die voorgelegd wordt aan de sprekers
Afsluiting plenair ochtendprogramma door de dagvoorzitter
13.00 Lunch
Verdiepingssessies
In de middag zijn er verdiepingssessies die ingaan op specifiekere problematiek in onderwijs en zorg. U kunt zelf aangeven welke sessie(s) het beste bij uw praktijk past.
Verdiepingssessies onderwijs
14.00 A) Toolkit Kind en Trauma Iva Bicanic, coördinator Psychotraumacentrum UMC Utrecht, gz-psycholoog Jet Strijker, maatschappelijk werker Psychotraumacentrum UMC UtrechtHoe past u de toolkit kind en trauma goed toe op uw school?
Wat moet u gedaan hebben vóór een getraumatiseerd kind zich aandient? Protocollen en kennisverspreiding
Wat kunt u zélf doen om een getraumatiseerd kind te helpen?
Wanneer en naar wie verwijst u door als het niet meer gaat?
15.00 Koffie- en theepauze
15.15 B) Lesgeven aan vluchtelingkinderen met een (oorlogs)trauma Trudy Mooren, klinisch psycholoog en onderzoeker Centrum '45
Welke achtergronden kunt u verwachten van vluchtelingkinderen?
Wat maakt u bespreekbaar in de klas en wat niet?
Hoe gaat u om met een taalbarrière?
Welke invloed heeft een trauma van de ouder(s) op de opvoeding van het kind?
Verdiepingssessies zorg
14.00 A) Kinderen met terminale ouder / gezinsleden
Nel Marang, gz-psycholoog Helen Dowling Instituut Laura van der Vorm, therapeut Helen Dowling Instituut
Hoe begeleidt u kinderen met terminale ouders of gezinsleden?
Wat kunt u doen om de kinderen zich op hun gemak te laten voelen?
Wanneer dreigt een trauma bij een kind door een (chronisch) zieke ouder?
Tot waar strekt uw zorgverantwoordelijkheid?
Wat kan het Helen Dowling Instituut voor u betekenen?
15.00 Koffie- en theepauze
15.15 B) Kinderen van Ouders met Pyschiatrische Problemen (KOPP) en trauma Nel Petilon, orthopedagoog afdeling Preventie GGNet Karlijn Arntz, orthopedagoog afdeling Preventie GGNet
Welke trauma’s liggen op de loer bij kinderen van verslaafde ouders?
Hoe herkent u als (jeugd)hulpverlener signalen van KOPP-kinderen
Eenvoudige interventies bij KOPP-kinderen en doorverwijzing