9:00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
09:30
Opening door dagvoorzitter
Hugo van der Wedden, verpleegkundige, medisch socioloog en columnist Nursing
- Korte column over verpleegkundigen en aanspreken op functioneren
10:00
Verpleegkundige autonomie - bouwsteen van een professionele aanspreekcultuur
Mark de Jong, zelfstandig trainer en adviseur in de gezondheidszorg, verpleegkundige
- Wat betekent verpleegkundige autonomie en wat zegt onze Beroepscode hierover?
- Wat hebben verpleegkundige autonomie en aanspreekcultuur met elkaar te maken?
- Wat zien we hier in de praktijk van terug en wat betekent dat voor ons vak?
11:00
Best practice AMC – ‘Supernurses’ aan het werk
Maaike Heinsman, hoofdverpleegkundige afdeling cardio-thoracale chirurgie, AMC
- Opzetten van een leertraject voor de hele afdeling - hoe pakt u dat aan?
- Samen gedragsnormen en verbeterdoelstellingen concreet maken
- Communicatie en samenwerking in het team verbeteren - waar begint u?
- Het lerende team – persoonlijke leerdoelen voor ieder teamlid
11:45
Koffie- en theepauze
12.00
Maak het functioneren van uw collega bespreekbaar!
George Smits, NMI-mediator, senior trainer en GZ-psycholoog, Smits & Beerends
- Waarom is aanspreken op functioneren gevreesd? Is dat terecht?
- Concreet en effectief aanspreken met gebruik van emotiemanagement
- Standpunt versus belang – leren spreken vanuit belangen
13:00
Afsluiting van de ochtend door dagvoorzitter Hugo van der Wedden met aansluitend een lunch _________________________________________________________________________
Verdiepingssessies
14:00 - 16:00In de middag kunt u uit een van de onderstaande verdiepingssessies kiezen. Op een interactieve en praktische manier gaan deskundigen in op de onderwerpen uit het ochtendprogramma.
A - Irritaties en conflicten - zorgvuldig op de relatie en duidelijk op de inhoud!
George Smits, NMI-mediator, senior trainer en GZ-psycholoog, Smits & Beerends
Hoe komt u tot heldere afspraken over samenwerking, (team)taken en verantwoordelijkheden? Zijn er irritaties in het team? Zijn er teamleden die elkaar vermijden en ontlopen? Leer effectief omgaan met conflictsituaties! George Smits bespreekt effectief emotiemanagement en het Harvard Onderhandelingsmodel om de samenwerking te verbeteren. Tot slot leert u hoe u met behulp van simpele interventies voorkomt dat stressfactoren leiden tot weerstand en wangedrag.
B - Naar een professionele aanspreekcultuur - overtuigingen en aannames
Mark de Jong, zelfstandig trainer en adviseur in de gezondheidszorg, verpleegkundige
Verpleegkundige autonomie is denken en werken vanuit een bewuste eigen verantwoordelijkheid, of dat nu gaat over verpleegtechnisch werk, bejegening van patiënten of samenwerken met collega’s. Hoe ziet die samenwerking er in de praktijk uit? Waar willen we naar toe en hoe komen we daar? In deze sessie onderzoeken we welke overtuigingen en aannames ons bij samenwerken en aanspreken helpen en belemmeren.
C - Gedragsverandering - hoe buigt u weerstand op een positieve manier om?
Mirjam Nagel, mediator, provocatief coach en re-integratie adviseur
Niels Tekke, trainer, provocatief coach, begeleider bij veranderprocessen en directeur Meerkat
Een interactieve en kleinschalige sessie waarin humor wordt ingezet voor het ombuigen van weerstand en het bewerkstelligen van gedragsverandering. Door het gebruik van humor, uitdaging en empathie leert u snel tot de kern van het probleem te komen. Als deelnemer wordt u uitgedaagd om aan de hand van eigen casuïstiek direct aan de slag te gaan!
D - Veilig teamklimaat als basis voor aanspreken (VOL)
Brend Seinen, (team)coach, Passie in Bedrijf
Hoe leiden groepsprocessen tot het ontstaan van teamklimaten en -culturen? Hoe draagt een veilig teamklimaat bij aan elkaar aanspreken? Wat voor klimaat heerst er binnen uw team en hoe kunt u deze verbeteren? In deze workshop, speciaal voor leidinggevenden, leert u hoe u een ‘aanspreekcultuur’ binnen uw team creëert.
E - Communicatie – een collega aanspreken op functioneren
Rose Noordzij, klinisch
psycholoog, motivator en (team)coach
Jorg Damen, arbeids- en organisatiepsycholoog en trainer
Het geven van feedback is noodzakelijk als je samenwerkt. Op die manier help je elkaar om samen aan hetzelfde doel te blijven werken. Maar, hoe zorg je er voor dat je gehoord wordt? En hoe ontvang je feedback? In deze workshop leer je om alles bespreekbaar te maken op een prettige en open manier en staat elkaar een stapje verder helpen voorop. Na de theorie gaan we ook oefenen. Op deze manier merk je heel snel wat wel en wat niet werkt.
16:00
Einde programma