Van maandag 23 december tot en met vrijdag 27 december is Medilex gesloten. Vanaf maandag 30 december zijn wij weer bereikbaar. Wij wensen je alvast fijne feestdagen!
Lees verderHoe ga je om met kinderen met autisme? Hoe help je hen om hun éígen brein beter te leren kennen en zo hun ontwikkeling te stimuleren? “Door het toepassen van psycho-educatie op een laagdrempelige manier, bijvoorbeeld door spellen of met behulp van plaatjes”, vertelt autismespecialist Suzanne Rouwhorst.
Zij ontwikkelde daarvoor haar eigen methodiek, waarover ze alles vertelt tijdens onze cursus ‘Psycho-educatie bij jongeren met autisme’. Het belangrijkste punt dat ze haar cursisten wil meegeven? “We moeten kinderen met autisme leren hoe hun brein werkt en wat ze kunnen doen om zich goed te voelen, om zo uitval te voorkomen.”
Autismespecialist
Suzanne is autismespecialist, maar komt eigenlijk uit het onderwijs. Ze vertelt: “In het speciaal onderwijs werkte ik vaak met kinderen die autisme hadden. Ik vroeg me af hoe ik hen nou het allerbeste kon helpen. Daarin ben ik me gaan verdiepen en uiteindelijk heb ik een master tot autismespecialist gevolgd.”
Inmiddels schreef ze meerdere boeken over dit onderwerp en ontwikkelde ze haar eigen lesmateriaal voor psycho-educatie bij kinderen met autisme. “Mijn eerste boek schreef ik voor zorgprofessionals en ouders, mijn tweede boek schreef ik voor de kinderen zelf. En een paar weken geleden vertelde ik ook meer over dit onderwerp tijdens een speciale aflevering van Het Klokhuis.”
Wat is autisme?
De term ‘autismespectrumstoornis’ – daar moeten we vanaf, vindt Suzanne. “Ik snap wel dat als we het een stoornis noemen, een kind daar niets van moet weten. Een autistisch brein werkt niet op een foute manier, maar op een andere manier. Zo zien mensen met autisme vaak veel meer connecties en verbanden – op sommige momenten is dat vervelend en leidt het tot overprikkeling, maar het zorgt óók voor veel meer creativiteit en andere mooie eigenschappen.”
Maatwerk nodig
En zoals iedereen uniek is, is ook elk brein met autisme uniek. “Daarom is er ook geen standaardprotocol voor autisme. Bij ieder kind werkt dit anders en ieder kind heeft dus ook behoefte aan andere dingen.”
Maar één ding is wel universeel: ieder kind moet weten hoe zijn of haar eigen brein in elkaar zit. “Vijftig procent van de mensen met autisme valt uit in hun werkende leven. Dat is zonde, want volgens mij kunnen we een groot deel van die uitval voorkomen met psycho-educatie.”
Aanpassen en maskeren
De voornaamste reden voor die uitval is dat mensen met autisme informatie op een andere manier verwerken en daardoor sneller overprikkeld raken. “Vroeger heerste het idee dat mensen met autisme zich maar moesten aanpassen aan de maatschappij. Ze moesten zich gewoon ‘netjes’ gedragen; zoals het hoorde. Daardoor konden mensen met autisme niet zichzelf zijn, maar moesten ze hun ‘natuurlijke’ gedrag camoufleren en maskeren. Vooral meisjes met autisme zijn daar erg goed in. Je kan je voorstellen hoeveel energie dat kost.
Tegenwoordig richten we ons gelukkig meer op de wisselwerking tussen het individu en de maatschappij en vragen we ons af: wat heb jij nodig om jezelf te kunnen zijn? Wat heb jij nodig om te groeien?”
Methodiek en ambassadeur
Daarvoor is psycho-educatie nodig. “Waar zorgprofessionals vaak tegenaan lopen, is dat ze geen goede materialen hebben om psycho-educatie te geven en om over autisme te praten. En als ze de materialen wel hebben, zijn die vaak flink verouderd. Daar breng ik verandering in met mijn methode en lesmateriaal.
Als ambassadeur van de Neurodiversity Foundation én als ontwikkelaar van 'Jouw Autisme Methodiek’ zet ik me in om deze methodiek beschikbaar te maken voor neurodiverse kinderen. Want ook andere neurodiverse kinderen, bijvoorbeeld met ADHD, hebben er baat bij om anders naar zichzelf én hetgeen wat ze nodig hebben te kijken.”
De cursus
Over die methodiek legt ze uit tijdens de tweedaagse cursus ‘psycho-educatie bij autisme'. “Tijdens de cursus van Medilex deel ik hiervan enkele onderdelen, zoals de wegwijzers. En ik leg uit hoe je deze gebruikt en toepast in de praktijk. Daarnaast krijg je het boek ‘Vind je eigen weg met jouw autisme’ en het bijbehorende werkboek. Zo heb je na deze tweedaagse cursus een goede basis om mee te beginnen.”
Werk jij vaak met kinderen met autisme en ben je benieuwd naar de methode van Suzanne en hoe je deze zelf toepast? Meld je dan aan voor de cursus dit voorjaar (21 mei & 4 juni), dit najaar (24 september & 8 oktober) óf in 2025.