We kennen het allemaal wel, die ene vervelende collega die telkens op je zenuwen werkt en je maar niet lijkt te begrijpen. Wát een moeilijk mens – volgens jou. Maar volgens Deborah van der Stoep en Aart Mudde bestaan die niet, maar moeilijke interacties bestaan wel. Daarom startten ze samen de organisatie ‘Soepel samenwerken’, waarmee ze hierover cursussen geven.
Aart legt uit: “Het uitgangspunt is eigenlijk dat mensen vaak denken dat anderen moeilijk zijn. Wij vinden dat er helemaal geen moeilijke mensen bestaan, alleen moeilijke interacties.”
In dit interview vertellen ze alles over hoe je omgaat met interacties, wat jouw rol is en hoe je anderen beïnvloed. Lees snel verder en ontdek er alles over.
Rust, ruimte en levensplezier
Als zorgprofessional heb je interacties met cliënten, collega's, overheidsinstanties en managers. Aart vertelt: “Je hebt met allerlei mensen en instanties te maken. Je kunt die als hobbels ervaren, maar je moet er uiteindelijk wel mee dealen. Het is daarom erg belangrijk om daar vaardigheden in te ontwikkelen en dat leer je tijdens onze cursus.”
Deborah vult aan: “Meer grip op je interacties geeft daarnaast veel rust, ruimte en levensplezier. Daarom denk ik dat deze cursus voor iedereen belangrijk is om te volgen.”
Verrassend en interactief
De cursus van Deborah en Aart zorgt voor verrassing. Deborah vertelt: “We zetten je op het randje van ongemak. Niks moet en alles mag, maar we dagen je uit om op een ongemakkelijke plek te zitten, want daar leer je van. Het is een interactieve cursus, waarin je eerst kijkt naar je eigen ervaringen. Daarna leggen we de theorie achter de moeilijke interactie uit, zodat je snapt hoe zo’n situatie tot stand komt.
Na de cursus heb je veel handvatten om de interacties in je dagelijkse leven anders aan te vliegen. Ik hoor dan ook vaak van cursisten dat zij na de drie dagen héél anders kijken naar interacties met collega's. Opeens vallen hele andere dingen op tijdens zo’n gesprek.”
Beïnvloeden, niet veranderen
Hoe verander je moeilijke interacties? Allereerst kijk je naar de bagage die jij meeneemt in elke interactie. Aart vertelt: “Tijdens onze cursus leer je jezelf beter kennen, maar ook je collega’s. Je beïnvloedt namelijk iemand bewust en onbewust.”
Deborah vult aan: “Maar een ander veranderen, dat werkt niet. Tijdens onze cursus gaat het daarom om inzicht krijgen over je eigen plek. Als je dat door hebt en weet waar de ander zit, heb je genoeg tools in handen om te kijken hoe je verder gaat in de interactie.”
Communicatieniveaus
Hoe ga je vervolgens verder in een interactie? Aart legt uit: “Er zijn drie verschillende communicatieniveaus. Het cognitieve niveau, dat zijn praktische zaken. Het relationeel niveau, dat gaat over wat er gebeurt tussen beide partijen in een interactie. Als laatst is er het betrekkingsniveau, dat gaat over wat je voelt en wat je wil bereiken.
Voordat je een communicatie aangaat, is het altijd nuttig om je te beseffen waar je het over hebt en wat je met elkaar wil communiceren. Want als je weet op welk niveau je wil communiceren, kun je je gesprekspartner beïnvloeden door vragen te stellen. Zit het gesprek op cognitief niveau, maar wil je op betrekkingsniveau communiceren? Vraag dan hoe iemand zich voelt bij de situatie.”
Schrijf je in
Wil jij ook meer grip op je interactie op de werkvloer? Schrijf je in voor de cursus ‘Moeilijke mensen bestaan niet’ en ontdek samen met Deborah en Aart hoe jij beter communiceert.