Programma en data
De cursus 'Kwaliteitsverpleegkundige' bestaat uit drie interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur.
Data:
Tijdens alle dagen is er naast de theorie veel ruimte voor de praktijk.
Dag 1 en Dag 2 (ochtend) - Kwaliteit in het verpleeghuis
Marie-Josee Smits, opgeleid als verpleegkundige (np), adviseur, coach en onderzoeker vanuit haar bureau Zorgessentie, extern adviseur bij onderzoek naar calamiteiten in de zorg en lid van de visitatiecommissie van Topcare (datareeks M)
Ria van Haren, Opgeleid als verpleegkundige (np), nu voornamelijk werkzaam als trainer en lead auditor ISO/HKZ vanuit haar bureau Isfet (datareeks N)
- Wat is de rol van de kwaliteitsverpleegkundige?
- Wat is de betekenis van kwaliteit; hoe maak ik kwaliteit inzichtelijk en hoe werk ik aan kwaliteit?
- Wat is kwaliteit gezien vanuit het Kwaliteitskompas voor zorg thuis, in de wijk en intramuraal. Wat zijn de verschillen met het huidige kwaliteitskader?
- Inzichtelijk maken van kwaliteit met interne/externe audits
- Werken aan kwaliteit door het herkennen en signaleren van complicaties, incidenten en calamiteiten
- Methodisch analyseren van incidenten en calamiteiten
- Optimaal leren van incidenten en calamiteiten
- De rol van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd; hoe wordt er getoetst en wanneer wordt er gemeld?
- Werken met de 'PDCA-cyclus-plus', waaronder (wetenschappelijke) kennis en innovaties vinden en benutten
- Opzetten van een praktijkonderzoek
- Borgen van uitkomsten van praktijkonderzoek in de praktijk van alledag
Dag 2 (middag) en Dag 3 - Coachings- en samenwerkingsvaardigheden in het verpleeghuis
Jorg Damen, arbeids- en organisatiepsycholoog en trainer
- Kwaliteiten van uzelf en collega’s - Hoe benut u de voordelen en voorkomt u de nadelen in uw rol als (kwaliteits)verpleegkundige? Zowel voor uzelf áls in de dynamiek met collega’s
- Hoe zorgt u ervoor dat ook uw collega’s zich verantwoordelijk gaan voelen voor de implementatie van het nieuwe kwaliteitskompas en zij ook gaan werken volgens dit kompas
- Hoe zorgt u ervoor dat zij het zèlf gaan doen?
- Weerstand – hoe krijgt u met minder discussie uw collega’s mee in beweging?
- Het verschil tussen feedback en grenzen
- Op tijd herkennen en aangeven van eigen grenzen naar cliënten en de omgeving, en het coachen van collega’s daarop.
- Lastige gesprekken – Hoe gaat u om met emoties en zorgt u ervoor dat zowel de ander als uzelf gehoord wordt.
PDF programma
Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!