Programma en data
De incompany 'Praktijkverpleegkundige' bestaat uit drie interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur.
Data 2024
dinsdagen: 17, 24 september en 1 oktober 2024
Tijdens alle dagen is er naast de theorie veel ruimte voor de praktijk.
Dag 1 en Dag 2 (ochtend) - Kwaliteit in de ouderenzorg
Marie-Josee Smits, opgeleid als verpleegkundige (np), adviseur, coach en onderzoeker vanuit haar bureau Zorgessentie, extern adviseur bij onderzoek naar calamiteiten in de zorg en lid van de visitatiecommissie van Topcare.
- Wat is de rol van de praktijkverpleegkundige?
- Wat is de betekenis van kwaliteit; hoe maak ik kwaliteit inzichtelijk en hoe werk ik aan kwaliteit?
- Wat is kwaliteit gezien vanuit het Kwaliteitskompas voor zorg thuis, in de wijk en intramuraal. Wat zijn de verschillen met het huidige kwaliteitskader?
- Inzichtelijk maken van kwaliteit met interne/externe audits
- Werken aan kwaliteit door het herkennen en signaleren van complicaties, incidenten en calamiteiten
- Methodisch analyseren van incidenten en calamiteiten
- Optimaal leren van incidenten en calamiteiten
- De rol van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd; hoe wordt er getoetst en wanneer wordt er gemeld?
- Werken met de 'PDCA-cyclus-plus', waaronder (wetenschappelijke) kennis en innovaties vinden en benutten
- Opzetten van een praktijkonderzoek
- Borgen van uitkomsten van praktijkonderzoek in de praktijk van alledag
Dag 2 (middag) en Dag 3 - Coachings- en samenwerkingsvaardigheden in het verpleeghuis
Jorg Damen, arbeids- en organisatiepsycholoog en trainer
- Kwaliteiten van uzelf en collega’s - Hoe benut u de voordelen en voorkomt u de nadelen in uw rol als (kwaliteits)verpleegkundige? Zowel voor uzelf áls in de dynamiek met collega’s
- Hoe zorgt u ervoor dat ook uw collega’s zich verantwoordelijk gaan voelen voor de implementatie van het nieuwe kwaliteitskompas en zij ook gaan werken volgens dit kompas
- Hoe zorgt u ervoor dat zij het zèlf gaan doen?
- Weerstand – hoe krijgt u met minder discussie uw collega’s mee in beweging?
- Het verschil tussen feedback en grenzen
- Op tijd herkennen en aangeven van eigen grenzen naar cliënten en de omgeving, en het coachen van collega’s daarop.
- Lastige gesprekken – Hoe gaat u om met emoties en zorgt u ervoor dat zowel de ander als uzelf gehoord wordt.
PDF programma
Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!