Feestdagen

Van maandag 23 december tot en met vrijdag 27 december is Medilex gesloten. Vanaf maandag 30 december zijn wij weer bereikbaar. Wij wensen je alvast fijne feestdagen!

Lees verder

Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Omgaan met klachten in de gezondheidszorg | mrt 2025

Voorkomen is beter dan genezen

Donderdag 6 maart 2025

Programma


09:00 - Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

09:30 - Opening door de dagvoorzitter        
Oswald Nunes, advocaat KBS advocaten

  • De laatste ontwikkelingen rondom klachtbehandeling in de zorg in het kort
  • Overzicht van de dag 

09:45 – Een goede klachtenopvang is goud waard
Caroline Panis, klachtenfunctionaris Amsterdam UMC, bestuurslid VKIG

  • Taak en rol van de klachtenfunctionaris 
  • Constructief omgaan met mondige patiënten en hun naasten – hoe voorkom je escalatie?
  • Praktische tips voor een soepele communicatie in lastige situaties

10:30 – De verschillende procedures voor ontevreden patiënten (onderbroken door 15 minuten pauze)
Maurice Mooibroek, advocaat KBS advocaten
Carolien van Weering, advocaat Legaltree

  • Klachtrecht, tuchtrecht, civiel recht, strafrecht in vogelvlucht
  • Do’s en don’ts voor de zorgverleners in de verschillende procedures
  • Samenloop van verschillende procedures

12:45 - Lunchpauze

13:45 - Complex klaaggedrag
Mariella SwartKlachtenfunctionaris Altrecht

  • Psychiatrische patiënten – wat is de invloed van een stoornis op het klaaggedrag?
  • Emoties – hoe geef je voldoende ruimte, maar begrens je op tijd? 
  • Aanhoudend en grensoverschrijdend klagen – hoe ga je er constructief mee om?

14:30 - De impact van klachten en incidenten - hoe ga je er verantwoord mee om? 
Kaat Vink, calamiteitenonderzoeker en trainer, Kaat Vink & Partners
Hester de Groot, coach en trainer, Kaat Vink & Partners 

  • De impact van klachten en incidenten op zorgverleners belicht
  • Peer-support, wat is het en hoe kan het je helpen bij het omgaan met een klacht of incident?
  • Andere praktische tips en adviezen bij klachten en incidenten

15:15 – Vragen & discussie onder leiding van de dagvoorzitter

16:00 – Afsluiting van de dag door de dagvoorzitter
 

PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
Olaf Laurs
Olaf Laurs
DGA
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl