09:00 - Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
09:00 - Inlogmogelijkheid online deelnemers
09:30 - Opening door de dagvoorzitter
Sonja Kalf, tandarts-gehandicaptenzorg bij de Stichting Bijzondere Tandheelkunde in Amsterdam en klinisch epidemioloog
- Inleiding en doelstellingen van de dag
- Het belang van multidiciplinair werken
09:45 - Nuancering & Individualisering: Thema's uit het autismepaspoort voor de mondzorg.
Suzanne Agterberg-Rouwhorst, voorzitter Expertgroep Autisme & Onderwijs, de drijvende kracht achter het autismepaspoort
- Welke thema’s spelen mogelijk een rol in de benadering van patiënten met autisme?
- Hoe sluit je voor, tijdens en na de behandeling aan bij patiënten met autisme?
- Hoe verminder je stress en overprikkeling bij patiënten met autisme?
- Hoe kan het Autismepaspoort helpen om de ondersteuningsbehoeften van patiënten met autisme vooraf in beeld te brengen?
10:30 - De kunst negatieve prikkels te vermijden en positieve prikkels toe te voegen
Robert de Hoog, specialist Sensorische informatieverwerking, Prikkelcoach en CCE consulent
- Prikkelverwerking bij autisme
- Het voorspellende brein en het effect van autistische kenmerken hierop
- De invloed van prikkelverwerking op mondzorg; voor, tijdens en na het consult
- Praktische tips voor de benadering en behandeling
11:15 - Koffie- en theepauze
11:30 – Autisme en eetproblematiek
Annelies Spek, klinisch psycholoog en hoofd Autisme Expertise Centrum Eemnes
- Welke eetproblemen/eetstoornissen zijn geassocieerd met autisme?
- Hoe ontstaan deze problemen en wat kan hierbij helpen?
- Wat kan uw rol als mondzorgprofessional zijn?
- Praktische handvatten voor mondzorgverleners
12:15 - Autisme en angst, stress of trauma in de mondzorg
Esther Leuning, GZ- psycholoog, cognitief gedragstherapeut en EMDR-practitioner bij Karakter
- Inzicht in trauma; wanneer spreken we van trauma?
- Traumabehandeling bij autisme
- Trauma voorkomen:
- Afwegingen in de behandeling met betrekking tot trauma
- De benadering en sensitieve communicatie tijdens een consult
- Het maken van schema’s
- Multidisciplinaire technieken
- Recente inzichten vanuit onderzoek
- Wat kan uw rol als mondzorgprofessional zijn?
- Praktische handvatten voor in de dagelijkse praktijk
13:00 - Lunchpauze
14:00 - Verdiepingssessie ronde 1
U kunt een keuze maken uit één van de onderstaande verdiepingssessies.
Sessie B - “Ethische dilemma’s bij dwang in de mondzorg” duurt 2 rondes en zal tot 16:15 uur gepland staan. U kunt bij de sessie A, C en D een combinatie maken van 2 sessies naar voorkeur.
15:00 - Koffie- en theepauze
15:15 - verdiepingssessie ronde 2
U kunt een keuze maken uit één van de onderstaande verdiepingssessies (A, C of D).
16:15 - Einde programma
___________________________________________________________________________________________________
Verdiepingssessies
A - Muziek, autisme en mondzorg
Margreet Ouderkerken-Bark, Mondhygiënist, muziekagoog en contact-clown
- Wat is muziekagogie en muziektherapie?
- Welke invloed heeft muziek?
- Hoe kunt u met muziek (agogie) een veilige behandelstoel creëren?
B - Ethische dilemma's bij dwang in de mondzorg
Monica de Visser, senior jurist gezondheidsrecht & ethiek 's Heeren Loo en docent scholingsbureau Smaragd
Deze verdiepingssessie heeft een duur van 2 rondes, van 14:00 tot 16:15. U heeft de mogelijkheid om eigen casussen aan te leveren voor deze sessie.
- Dwang - wat mag er wel en wat mag er niet?
- Zorgmijders – hoe ver gaat u als mondzorgprofessional?
- Welke dilemma's komen vaak voor? En hoe gaat u hier mee om?
- Casuïstiek bespreking
- Praktische handvatten voor in de praktijk
C - Mondzorg, autisme en samenwerken in de driehoek
Chiel Egberts, orthopedagoog en trainer Drienamiek
Een goed contact/vertrouwensrelatie tussen mondzorgverlener en ouder/begeleider is essentieel voor een goed resultaat. Dit lijkt een open deur, maar ……. Blijf investeren in deze relatie.
- Driehoekskunde: Een visie en methodiek op de relatie tussen ouder/begeleider, zorgprofessional en de cliënt
- Hoe, met plezier, in te spelen op de diverse vormen van ouderbetrokkenheid
- Hoe werkt de driehoeksverhouding in de mondzorg/mondzorgpraktijk?
- Hoe verdeelt u als mondzorgprofessional de aandacht tussen kind en ouder?
- Hoe zorgt u ervoor dat de cliënt de benodigde ruimte krijgt voor zelfontplooiing?
- Waar loopt u als mondzorgverlener tegenaan in contact met de familie?
- Welke praktische handvatten voor mondzorgverleners kunnen er worden gegeven?
D – Autisme en Parodontale Screening
Ellen Zwart, communicatietrainer in de gezondheidzorg en mondhygiënist
- De inventarisatie van het niveau van zelfzorg, voorlichting en begeleiding in het optimaliseren van dagelijkse mondhygiëne
- Aanpak mondhygiëne en poetsen op de afdeling
- Wat als poetsen een dagelijkse strijd blijft?
- Hoe krijgt u grip op de patiënt en vermindert u ‘piekers’
- Samenwerking mondzorgprofessional en dagelijkse begeleiding van de patiënt voorafgaand aan een consult