Van maandag 23 december tot en met vrijdag 27 december is Medilex gesloten. Vanaf maandag 30 december zijn wij weer bereikbaar. Wij wensen je alvast fijne feestdagen!
Lees verderGekibbel, geroddel en geklaag op de werkvloer zijn signalen van een verstoorde dynamiek in jouw team. Jorg Damen, arbeidsorganisatiepsycholoog en trainer teamcoaching, helpt zorginstellingen om hun dynamiek te herstellen.
“Tegenwoordig noem ik mijzelf de dynamiekdokter, want dat dekt de lading van mijn werk beter”, vertelt Jorg. Samen met hem ontwikkelden we de cursus ‘Grensoverschrijdend gedrag’. In dit interview vertelt Jorg waarom deze cursus zo belangrijk is, dus lees snel verder.
Systemen in stand houden
De cursus is vooral bedoeld voor mensen die beroepsmatig verantwoordelijk zijn voor de dynamiek binnen een team, afdeling of organisatie. Jorg legt uit: “Het focuspunt is dat werknemers leren welk aandeel ze zelf hebben in die dynamiek. Je wijst al snel naar de rotte appel in de groep en kijkt niet naar je eigen bijdrage.
Als die appel maandenlang fout gedrag vertoont en niemand daar iets tegen doet, waardoor het gedrag wordt getolereerd, is dat niet meer alleen de schuld van die appel. Leidinggevenden moeten op zo’n moment denken: ‘Welk systeem houd ik in stand, waardoor dit blijft bestaan?’
Alle neuzen één kant op
Het probleem is vaak dat leidinggevenden niet hetzelfde probleem zien als hun team. “Zolang daar geen overeenstemming over is, wordt het probleem niet opgelost. Het team blijft zich ongehoord voelen, terwijl de leidinggevende denkt dat er niks aan de hand is.
Als je dan je team of afdeling een feedbackcursus laat volgen, lost dat de problemen niet op. Want ja, je kunt je team wel een veiligheidscursus laten volgen, maar als je de volgende dag niet optreedt tegen ongepaste opmerkingen, draagt het nergens aan bij. Dat geeft de rest van jouw team het gevoel dat er toch niets verandert. Je grenzen aangeven, is daarom een belangrijke stap in het verbeteren van de dynamiek.”
Grenzen aangeven
Er is geen blauwdruk om de dynamiek in een organisatie te herstellen. Jorg vertelt: “Het ligt eraan wanneer een organisatie begint met repareren. Het dak repareren als de zon schijnt, is een stuk makkelijk dan midden in een storm.
Tijdens de cursus laat ik dan ook iedereen een boodschappenlijst maken van acties voor hun organisatie, die ze vervolgens meenemen in de praktijk om sociale veiligheid te waarborgen of verbeteren. Het gedrag van de leidinggevende beïnvloedt namelijk de groep, maar andersom natuurlijk ook. Het team moet ook leren om hun grenzen aan te geven.”
Ruimte voor conflict
Waarom is veiligheid creëren in je organisatie belangrijk? Jorg legt uit: “Als de veiligheid toeneemt, vinden mensen het makkelijker om hun mening te geven en ontstaat er ruimte voor discussie. Wrijving geeft glans, als je het goed doet. Een discussie op z’n tijd is dus wenselijk, daardoor ontstaan afspraken en plannen waar mensen zich betrokken bij voelen en hier verantwoordelijkheid voor nemen.
Het wordt natuurlijk ook makkelijker om écht vervelend gedrag aan te pakken met elkaar. Fout gedrag belonen, geeft een verkeerd signaal af naar de rest van het team. Een onveilige werksfeer zorgt ervoor dat vervelend gedrag niet wordt bijgestuurd.”
Meld je aan
Ben je benieuwd welke praktische handvatten Jorg heeft om de dynamiek in jouw team gezond te houden? Meld je dan aan voor de vierdaagse cursus ‘Van grensoverschrijdend naar gewenst gedrag’. Lees hier meer over de cursus en schrijf je in.